Case:
Weber er i manges øyne grillenes Rolls Royce, og et slikt varemerke krever ofte en mer kompleks mediestrategi. I tillegg er det også et sesongavhengig produkt, som gjør at vi må være sikre på at vi treffer riktig personer til riktig tidspunkt. Weber Grill har en sterk, kjent merkevare og er hos mange et «top of mind»-merke.
The challenge
Ofte har man et årshjul som I prinsippet gir oss 12 måneder til å skape konverteringer, øke rekkevidden, genere leads og lignende.
Med Weber har vi ofte bare 6 måneder da vi skal være på med produktene.
Da er det viktigere enn noen gang å ikke sløse med tiden. Vi må vite hvem som ønsker å kjøpe hvilken grill, og til hvilken tid.
The solution
Vi bruker hele vinteren til å analysere salgstall, resultater fra fjoråret, rapporter, og generelt se på nordmenns grillvaner.
Vi kjørte flere formater til utvalgte målgrupper og byer, sponset eventer og var synlige på arrangementer som Kontraskjæret i Oslo med eget Snapchat-filter.
Snapchat – Filter
Filtrene gikk på lufta en time før kampstart og varte kampene ut (3 timer for hvert filter). De utvalgte kampene var: Argentina – Island, Peru – Danmark, Croatia – Nigeria på Lørdag og Costa Rica – Serbia, Tyskland – Mexico og Brazil – Sveits på søndag.
På kontraskjæret alene har filteret oppnådd 2000 visninger, men med 357 delinger på Snapstory og individuelle snaps har vi oppnådd totalt 14 800 visninger.